4145
Поръчани продукта
за тази година
10411
Доволни клиенти
Общо: продукта
Бърза поръчка
Поръчай
Количка
лв
0884 133 648 За консултация и поръчка
Онлайн магазин за хранителни добавки и фитнес аксесоари

Соев протеин- Вреден или не ? Мнение на специалист

Соев протеин- Вреден или не ? Мнение на специалист
01 March 2019
1453

В днешната тема ще разгледаме соята, като източник на протеин.

В статията искаме да благодарим най искрено на Доц. Д-р Цвета Георгиева, катедра ” ГМО ” на Националният център по обществено здраве и анализи.

В една част от тази статия се съдържат мнения на дългогодишен експерт.

Соевият протеин се предлага от 1936 г. насам. Неговите функционални свойства са изброявани в редица изследвания и от тогава стартира една меко казана “битка”.

Чистият соев протеинов изолат се използва предимно от хранителната промишленост . Понякога се предлага в аптечната мрежа или супермаркета . Обикновено се среща в комбинация с други хранителни съставки .

През 1999 г. Американската агенция по храните и лекарствата ( FDA ) издаде здравен закон за етикетиране на произведените хранителни продукти, съдържащи соя: “25 грама соев протеин на ден, като част от диета с ниско съдържание на наситени мазнини и холестерол, може да намали риска от сърдечни заболявания.”

Направихме кратка консултация със специалист – Доц. Д-р Цвета Георгиева от катедрата ” ГМО ” на Националният център по обществено здраве и анализи, гр. София

“За ваша информация соята е ендокринен дизруптор, т.е. нарушава метаболизма на някои хормони и не се препоръчва особено при подрастващи и в пубертет. Това е особено рисково в тази възраст и може да има отдалечени ефекти, още повече че сме изложени и на други вредни въздействия от заобикалящата среда и храната.

Соята е най-богатия  източник на растителни естрогени и се прилага също в хранителни добавки , предназначени за жени в менопауза. От друга страна редица клинични и епидемиологични  проучванията са оценили ефектите на соята и нейните изофлавони върху човешкия метаболизъм, между които някои сочат, че консумацията на соев протеин или изофлавони е свързана с по – нисък риск от диабет и намаляване на плазменната концентрация от общия и LDL холестерол. Въпреки това не може категорично да се твърди че има причинно-следствена връзка .

И тъй като консумацията на соеви продукти и суровини се е увеличила значително последните 20 години  следва да се обърне внимание на дозата, която се поема ежедневно от човек

Също така е важно да се обърне внимание какви лекарства се консумират и каква е диетата”

Соевите зърна са висококачествен протеин, защото съдържанието на аминокиселини е подобно на това в месото и те са добър източник на фибри, минерали и сложни въглехидрати”, казва Don Middleberg, от USA. По съотношение на хранителното съдържание соята съдържа всичките девет основни аминокиселини. Това е важен протеинов източник за много хора, особено вегани и вегетарианци.

Соевите зърна са с ниско съдържание на наситени мазнини и високо съдържание на протеини, витамин С и фолиева киселина . Те също така са добър източник на фибри, калций , желязо, магнезий , фосфор, калий и тиамин.

Тук може да видите графика на сравнение между по аминокиселинен състав Соев Изолат и Суроватъчен протеин изолат

Тук ще опишем няколко мита за соята също.

Мит: Соята съдържа изофлавони, които могат да разрушат хормоните ви.

Това е твърдението за соя, което предизвиква най-голям страх, особено при мъжете. Анти-соевите защитници казват, че изофлавоните в соята, химични вещества, които са подобни на естроген, ще причинят естроген-подобни ефекти и ще намалят нивата на тестостерона. Често се чуват страхопочитателите, които казват, че соята ще предизвика свиване на тестисите, по-нисък брой сперматозоиди и ако се дава на бебета, може да наруши развитието.

Соевите изофлавони могат да имат ефект върху естрогенните рецептори, поради което соята обикновено се препоръчва за лечение на симптомите на менопаузата. Но тук защитниците на анти-соята се разбират лесно. Те пренебрегват да споменат, че в тялото има повече от един тип рецептори на естроген. Соята няма ефект върху естрогенните рецептори, което би причинило проблеми като по-малки тестиси или намаляване на нивото на тестостерона (източник ).

В мета-анализ на 50 лекувани групи изследователите установиха, че соята не води до намаляване на нивата на тестостерона. Никое проучване не е установило, че соята причинява намалена плодовитост, дори когато соята се дава на бебета . Въпреки това, соята е свързана с множество ползи за мъжете. Анализът на 14 проучвания установи, че соята намалява риска от рак на простатата.

Мит: Соята причинява рак на гърдата

Този мит също е свързан със загрижеността за соев изофлавони. Тъй като соята действа върху някои естрогенни рецептори, хората предполагат, че тя ще има същия ефект като естрогенните добавки (което увеличава риска от рак на гърдата). Но нито едно проучване не е открило положителна връзка между рака на гърдата и соев изофлавони. Всъщност обратното е вярно. Соевите изофлавони могат да намалят риска от рак на гърдата, тъй като те спомагат за регулирането на клетъчния растеж чрез блокиране на негативните ефекти на естествения естроген. Едно проучване дори установи, че соята намалява вероятността за повторно рак на гърдата при жените ( източник ).

Мит: Соята изчерпва хранителните вещества от тялото

Лесно е да се разбере откъде този мит идва за соята, защото съдържа antinutrients – естествени или синтетични съединения, които пречат на абсорбцията на хранителни вещества. Те са основното нещо, което блокира абсорбирането на хранителните вещества. В случая със соята, противовъзпалителните средства са естествени химични вещества, наречени фитати . Тъй като фитатите се свързват с някои минерали, те могат да предотвратят абсорбирането на желязо, цинк и калций. Ключовата дума, която трябва да отбележите, е “някои”. Вие все още ще поемете значително количество от тези хранителни вещества, дори и с фитиновата киселина. Фитиновата киселина в соята по никакъв начин няма да изчерпи хранителните вещества от тялото ви.

Важно е да се отбележи, че соята е много висока във всички тези хранителни вещества. Така че, макар да не може да успеете да абсорбирате всичките 6,8 мг желязо, намерени в чаша соев боб, все пак ще получите много желязо.

Мит: Соята предотвратява сърдечните заболявания

Соята се счита за здравословна храна за сърцето. Тя е с високо съдържание на фибри, което може да помогне за намаляване на холестерола. Соята също помага за насърчаване производството на естествен химически азотен оксид. Азотният оксид разширява кръвоносните съдове, което може да намали кръвното налягане. Въпреки това, просто добавяне на соя към вашата диета няма да предотврати сърдечни заболявания. Дори и да имате здравословна, добре балансирана диета, която е с ниско съдържание на наситени мазнини, тогава соята няма да ви помогне много.

И за финал

Има известни притеснения, че приемът на соя може да повлияе върху функцията на щитовидната жлеза на човека. В едно проучване изследователите установяват, че жените с по-висок прием на соя имат по-голям шанс да имат повишен хормон, стимулиращ щитовидната жлеза (TSH). Високото ниво на TSH може да означава хипотиреоидизъм (недостатъчна активност на щитовидната жлеза). Изследователите не са намерили същите резултати при мъжете.

Изолатът соев протеин съдържа една от най -високите хранителни стойности . Той е 100% освободен от ГМО и не съдържа холестерол, наситени мазнини или захар.

С любезното съдействие на :

Доц. Д-р Цвета Георгиева от катедрата ” ГМО ” на Националният център по обществено здраве и анализи, гр. София

Източници :

What is Soy Protein Isolate and Is it Safe?By Diane Vukovic

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320472.php

Добави Коментар